Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg V2-variasjonen i amerikanorsk syntaks og undersøker fenomenet i lys av den teoretiske litteraturen om ufullstendig innlæring og språkforvitring. Dette arbeidet gir til å begynne med en teoretisk oversikt over ufullstendig innlæring og språkforvitring. Deretter presenteres en argumentasjon imot det eksisterende synet på V2-variasjonen, nemlig at den utelukkende skyldes språkforvitring. Til slutt legges det frem et forslag om en alternativ måte å analysere V2-variasjonen i amerikanorsk på. Analysen er avgrenset til V2/V3-vekslingen i ikke-subjektinitiale deklarative hovedsetninger. Analysen består av to deler: en kritisk gjennomgang av artikkelen «Incomplete acquisition and verb placement in Heritage Scandinavian» av Larsson og Johannessen (2015); og oppgaveforfatterens eget forslag til analyse av fenomenet med vekt på de sosiolingvistiske implikasjonene ved ufullstendig innlæring og språkforvitring. I oppgaven konkluderes det med at V2-variasjonen er en av følgene av at amerikanorsk er rammet både av ufullstendig innlæring og språkforvitring.