Abstract
Denne studien omhandler kompetanseutvikling i arbeidslivet. Hensikten er å gi innsikt i idealer og realiteter i tilskuddsordningen Basiskompetanse i arbeidslivet. Blant annet på bakgrunn av samfunnets og arbeidsmarkedets digitalisering vektlegger studien utvikling av grunnleggende digitale ferdigheter. Ordningen er politisk og statlig forvaltet av Vox. Kompetanseutviklende tiltak kan ofte utgjøre komplekse prosesser, der det gjerne er flere elementer som påvirker deltakernes opplevde utbytte. I den forbindelse er hensikten å gjøre en programevaluering av tiltaket og belyse utfordringer knyttet til et eksternt utviklingstiltak. På bakgrunn av dette er problemstillingen følgende Hva er idealer og realiteter i kompetanseutviklingstiltaket Basiskompetanse i arbeidslivet? Idealer og realiteter i et kompetanseutviklingstiltak mer enn forholdet og sammenhengen mellom mål og resultat. Resultatet kan også være knyttet til hvilken evalueringsmetode som brukes, og hvordan forholdet mellom resultat og prosess vurderes. Endring i adferd er ikke nødvendigvis det som forteller oss i hvilken grad et utviklingstiltak har nådd sine spesifikke mål. Med denne studiens vurdering har det blitt analysert faktorer som teoretisk og empirisk begrunnes med at har en relevans til utbyttet av kompetanseutviklingstiltak. Kompetanseutvikling i arbeidslivet er komplekse prosesser. Det opplevde utbyttet av deltakelse kan ikke ses isolert fra den bestemte bedriften. De organisatoriske faktorene har en betydelig påvirkning på hvordan deltakerne av BKA opplever tiltaket og får tatt i bruk sin nye kompetanse. Vox legger opp til et godt opplæringstilbud, resten er avhengig av bedriften.