Abstract
Gruppearbeid er en av flere undervisningsmetoder lærere kan benytte seg i undervisningen, og anses som en hensiktsmessig metode å benytte seg av i samfunnsfaget (Koritzinsky 2012). Det er en elevsentrert metode som kjennetegnes ved at elevene tar større del i utformingen av undervisningen. Gruppearbeid er et stort felt som utforskes av flere disipliner innenfor akademia. Det gjør at temaet kan virke uoversiktlig og vanskeliggjøre utformingen av en helhetlig taksonomi om temaet (Springer, Stanne & Donovan 1999). Det er også en metode som blir utsatt fra en del kritikk i media, både fra forskere, men også fra foreldre og elever. På bakgrunn av dette og egne erfaringer med metoden, har jeg undersøkt hvorfor og hvordan vi skal benytte oss av gruppearbeid i samfunnsfaget. Temaet er altså gruppearbeid i samfunnsfag, og problemstillingen er: Hvordan begrunner samfunnsfaglærere sin bruk av gruppearbeid i samfunnsfag, og hvordan brukes det? Dette undersøkte jeg ved å intervjue tre lærere, samt observere gruppearbeid i to forskjellige klasser. Det virker som om erfaring med gruppearbeid fra studenttiden, men også fra lærerpraksis har innvirkning på lærernes bruk av gruppearbeid i samfunnsfag. Det er ikke nødvendigvis negativt, men det kan være et symptom på ulik eller liten opplæring fra lærerutdanningen i hvorfor og hvordan vi skal anvende gruppearbeid. Dette underbygger jeg med tre funn fra studien. Det første er at lærerne operer med ganske forskjellige begrunnelser for hvorfor de skal benytte seg av gruppearbeid, og i utformingen av gruppearbeidet legger de vekt på forskjellige parametere de mener er viktig for at det skal være produktivt. Vi finner altså tegn på individuelle lærerpraksiser i datamaterialet. Det andre er at de hovedsakelig benytter seg av et produktorientert gruppearbeid, hvor lærerne setter struktur og rammer for hvordan arbeidet i grupper skal utfolde seg. De har fokus på at gruppearbeidene skal ende i et produkt i kontrast til prosessorientert gruppearbeid, som har fokus på prosessen i gruppene, gjennom dialog og interaksjon mellom medlemmene. Det tredje punktet er at lærerne i liten grad trener elevene på hvordan de skal jobbe og opptre i grupper, noe litteraturen anser som viktig for å få gruppearbeid til å være effektive og produktive (Webb & Palinscar 1996). De tre funnene kan være tegn på at lærere har et behov om å diskutere bruk av gruppearbeid for å utvikle egen praksis. På bakgrunn av dette mener jeg at lærerutdanningen i større grad må utforske og utvikle kunnskap om gruppearbeid i samfunnsfagdidaktikken og undervise studenter og lærere i hvorfor og hvordan vi skal bruke gruppearbeid i samfunnsfag.