Abstract
Denne studien undersøker hvordan organisasjonsidentitet konstrueres, og tar for seg ulike faktorer som påvirker konstruksjonen. Identitetskonstruksjonen utforskes på organisasjonsnivå, med den hensikt å avdekke hvordan organisasjonsmedlemmer definerer og utvikler en kollektiv forståelse av hvem de er som organisasjon. Studien bygger på et kvalitativt forskningsdesign, og ser nærmere på en spesifikk case: En fusjon mellom to tidligere konkurrenter i treningsbransjen. Konteksten representerer et møte mellom to identiteter, hvor en ny og felles identitet skal bygges. Empirien er samlet inn fra ansatte i den fusjonerte organisasjonen, ved gjennomføring av ti semistrukturerte dybdeintervjuer. Følgende problemstilling ligger til grunn for oppgaven: “Hvilke faktorer påvirker konstruksjonen av en felles identitet i en fusjonskontekst, og på hvilken måte?” En kategoribasert analysetilnærming er benyttet i studien, og flere betydningsfulle faktorer for identitetskonstruksjonen har blitt identifisert i datamaterialet. Studien søker å bidra til forskning innenfor feltet utvikling og endring av identitet på organisasjonsnivå. Analysefunnene fremhever seks faktorer som har påvirket utviklingen av en felles identitet: Forholdet til fortiden, aksept av endringer, “image”, en ny felles visjon, anerkjennelse av hverandres kvaliteter samt nyskaping. Faktoren forholdet til fortiden virker å ha skapt en treghet i identitetskonstruksjonen, mens de øvrige faktorene synes å ha stimulert forankring av ny identitet på ulike måter. Det kommer også frem hvordan noen aspekter ved fortiden først har sinket og siden påskyndet identitetskonstruksjonen i organisasjonen. Videre peker funnene på konstruksjonen som en dynamisk prosess. De ulike faktorene virker aktivt å sette identitetskonstruksjonen i bevegelse, og sammen bidrar de til et svar på “hvem vi er som organisasjon”. Funnene antyder at det tar tid å skape en felles identitet, og at identiteten i fortsettelsen vil være i kontinuerlig utvikling. Dette ved at organisasjonen tilpasser seg en bransje og et samfunn i endring. Konstruksjonen av en felles identitet står frem som et kontinuerlig forhold mellom fortid, nåtid og fremtid.