Abstract
Denne studien ser på hva som kjennetegner innovasjonsmodellene til nyetablerte bedrifter innenfor helsesektoren. Studien skiller mellom teknologidrevet innovasjon, markedsdrevet innovasjon og den interaktive innovasjonsmodellen. Studien ser på hvordan organisasjonsstruktur, kunnskap, nettverk og innovasjonspraksis påvirker bedriftenes innovasjonsmodell. Studien ser også på hvilke faktorer som har innvirkning for hvordan forskningsinstitusjoner og bedrifter samarbeider om innovasjon, og hvilke utfordringer som oppstår ved et slikt samarbeid. Det brukes en kvalitativ casestudie som metode, hvor det er utviklet semi-strukturerte intervjuguider og deretter utført dybdeintervjuer med bedrifter og forskningsinstitusjoner tilknyttet INTROMAT-prosjektet. Casebedriftene som er med i denne studien er Attensi, Bryggen Research og Psyktools. Forskningsinstitusjonene er Universitetet i Bergen og Helse Vest.
This study looks at what characterizes the innovation models for newly established companies in the health sector. The study distinguishes between technology-driven innovation, market-driven innovation and the interactive innovation model. The study looks at how organizational structure, knowledge, networking and innovation practices affect the company's innovation model. The study also looks at which factors influence how research institutions and companies collaborate on innovation, and the challenges that arise with such collaborations. A qualitative case study is used as a method, in which semi-structured interview guides have been developed, and in-depth interviews have been conducted with companies and research institutions associated with the INTROMAT project. The companies that participate in this study are Attensi, Bryggen Research and Psyktools. Research institutions are the University of Bergen and Helse Vest.