Abstract
Ingen religioner er tydelig avgrensede og entydige systemer. Religiøse tradisjoner består av et stort mangfold av ulike retninger, grupperinger, sekter, fortolkninger, praksiser og uttrykksformer. Dette gjelder naturligvis også for islam, og hensikten med denne studien er å belyse hvordan religionsundervisningen i videregående skole forholder seg til det muslimske mangfoldet. Studiens problemstilling lyder: ”Hvordan forholder religionsundervisningen seg til mangfold i islam?”. Problemstillingen blir belyst gjennom hvordan to religion- og etikklærere forholder seg til mangfold i islam, og på hvilken måte det framstilles i religion- og etikkfagets tre lærebøker. I studien benytter jeg meg av et todelt kvalitativt forskningsdesign, der både forskningsintervjuer av lærere, og analyse av lærebøkene inngår. Funnene mine drøftes opp mot tidligere forskning av beslektede problemstillinger, samt et teoretisk rammeverk som bygger på perspektiver fra religionsvitenskap, medievitenskap om religion, religionsdidaktikk og lærebokforskning. I tillegg ses funnene mine i sammenheng med Opplæringsloven og læreplanverket. Et overordnet funn viser seg å være at det teologiske mangfoldet dekkes tilstrekkelig, mens synliggjøringen av det religionssosiologiske mangfoldet er mangelfull. Jeg problematiserer dette, og påpeker at et større fokus på religionssosiologisk mangfold vil gi en mer rettferdig framstilling av religion som fenomen, samtidig som det også vil virke som en motvekt mot medienes negative og konfliktorienterte framstilling av islam. Jeg argumenterer for at dette er viktig med hensyn til religion- og etikkfagets holdningsdannende aspekt. I studien konkluderer jeg med at kompetansemålene i faget må påta seg mye av skylden for at mangfoldet ikke synliggjøres tilstrekkelig. Jeg presiserer også at kompetansemålene ikke samsvarer med Opplæringsloven eller de øvrige delene av læreplanverket når det gjelder dette.