Abstract
Sammendrag
Denne oppgaven er en lesning av Dag Solstads roman T. Singer (1999), hvor jeg særlig legger vekt på temaene skam, identitet og intime relasjoner, og forsøker å tolke dem i lys av moderniteten. I utviklingen av analysen benytter jeg meg av Anthony Giddens teorier om individets identitet i (sen)modernitetens æra, samt skamteori slik den er utformet av Helen Merrell Lynd og Finn Skårderud. Jeg forholder meg til Giddens overordende oppfatning om at selvet er gjennomsyret av modernitetens abstrakte systemer, og kontinuerlig formes av og selv former disse systemene i en bevegelse som Giddens kaller modernitetens refleksivitet. Slik er menneskets irrganger og dannelsen av identiteten avhengig av å betraktes på bakgrunn av samfunnets grunnleggende strukturer for å kunne begripes.
Foruten å konsentrere meg om identitetens refleksive vilkår i (sen)moderniteten, fokuserer jeg på skammens betingelser i samme epoke, og finner grunnlag for dette valget i T. Singers inngående skildring av denne emosjonen. Jeg kobler videre skam og identitet til hverandre, og undersøker hva romanens hovedperson og hans skamfølelse kan fortelle leseren om Singers opplevelse av sin egen identitet.
I T. Singer knyttes skamfullheten til isolasjon og tilbaketrekning fra den sosiale sfære, og jeg forfølger derfor også Singers regressive bevegelse fra begynnelse til slutt, og analyserer på nært hold hans tre eneste relasjoner og den langsomme avviklingen av dem. Oppgaven munner ut i en diskusjon rundt hovedpersonens dødsbevissthet.
Det overordnede målet med lesningen er å utforske forholdet mellom romanen T. Singer og samfunnet den er skapt i, for slik å komme dypere inn i den litterære teksten, som på alle måter er mitt hovedanliggende. Av den grunn leser jeg T. Singer som et frittstående verk, uten å trekke inn Dag Solstads berømmede forfatterskap forøvrig. Det er min vri og min mulighet til å lese T. Singer med et åpent blikk. Forhåpentligvis vil en slik lesning gi mening.