Abstract
Denne masteroppgaven handler om true crime-serier og seeropplevelsen av disse. De siste årene har true crime-sjangeren opplevd ny popularitet og det har forekommet en fremvekst i produksjonen av slike tekster. Uhyggelig formidlede historier om feilaktige dommer, triste skjebner og kritikk av det amerikanske rettssystemet ryster og engasjerer en hel verden. For mange startet den nye fascinasjonen for sjangeren med podcasten Serial fra 2014, tett etter¬fulgt av TV-serien The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst fra 2015. Lignende produksjoner, som Making a Murderer (2015), O.J.: Made in America (2016) og The Keepers (2017), har fortsatt å engasjere og fascinere et stort publikum. Dette er utgangs¬punktet for denne oppgaven, som undersøker oppblomstringen i lys av serienes særegne kvaliteter og hvordan disse engasjerer publikum. Gjennom to case-studier, av The Jinx og Making a Murderer, aktiveres sjangerteori og fortelleteori for å svare på hvordan seriene appellerer til publikum. I tre kapitler analyseres og diskuteres utvalgte aspekter ved seriene som kan forklare deres popularitet – som hvordan det inkorporeres tradisjonelle krim¬elementer for å skape spenning og mystikk, hvordan dokumentarsjangeren opererer gjennom en tydelig retorikk og stemme, og hvordan virkemidler fra fjernsynsserieformatet kan påvirke seeropplevelsen. Sjangeroppblomstringen blir også diskutert i lys av medielandskapet seriene er vokst frem i, og hvordan dagens fjernsynslandskap og den digitale konteksten kan påvirke serienes popularitet.
The topic of this MA thesis is True Crime series and their viewing experience. In recent years, the True Crime genre has seen a new popularity and there has been a rise in the production of such texts. Shocking stories of wrongful convictions, shattered lives as well as criticism of the American justice system, shake and engage an entire world. For a lot of people the new fascination with the genre begun with the podcast Serial from 2014, closely followed by the TV-series The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst (2015). Similar productions, such as Making a Murderer (2015), O.J.: Made in America (2016) and The Keepers (2017), have continued to engage and fascinate a large audience. This forms the starting point for this thesis, which examines the rise of the genre in light of the defining qualities of these series and how they engage the audience. Through two case studies, The Jinx and Making a Murderer, Genre Theory and Narrative Theory are employed to discuss the series’ appeal to its audience. In three chapters, chosen aspects from the series are analyzed and discussed in order to explain their popularity – e.g. how they incorporate traditional crime elements to create suspense and mystery, how the documentary genre employs rhetoric and voice, and how narrative techniques from the television series format might affect the viewing experience. The resurgence of the genre is also evaluated in the relation to the wider media landscape from which they arose, for instance how modern television formats and digital contexts may have contributed to the popularity of the series.