Abstract
Det er sterk empirisk støtte for at fonologisk bevissthet er en sentral prediktor for individuelle forskjeller i den tidlige leseutviklingen (Lervåg, Bråten & Hulme, 2009; Bowey, 2005; Muter, Hulme, Snowling & Stevenson, 2004), men predikerer fonologisk bevissthet også for den aritmetiske utviklingen? En rekke studier finner signifikant korrelasjon mellom lesing og aritmetikk (Ostad, 2010; Purpura, Hume, Sims & Lonigan, 2011; Sharma, 2015), men årsak til sammenhengen er fortsatt omdiskutert. Enkelte studier viser imidlertid at fonologisk bevissthet ligger til grunn for begge fagdomenene, altså både lesing og aritmetikk, og at denne fundamentale ferdigheten for leseutviklingen også har unik betydning for variasjonen i aritmetiske ferdigheter (Hecht, Torgesen, Wagner & Rashotte, 2001; Simmons & Singleton, 2008; Krajewski & Schneider, 2009; De Smedt, Taylor, Archibald & Ansari, 2010). Basert på hypotesen om at det er sammenheng mellom fonologisk bevissthet og tidlig aritmetikk, er følgende problemstilling utarbeidet: • I hvilken grad er det en sammenheng mellom fonologisk bevissthet og tidlig aritmetikk som tallforståelse, addisjon og tekstoppgaver? • Er det en sammenhengen når det er kontrollert for ANS, vokabular og IQ? Den foreliggende undersøkelsen har benyttet en kvantitativ metodologisk tilnærming, mer spesifikt et ikke-eksperimentelt design, og er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet NumLit - Numeracy and Literacy development. Utvalget består av 254 enspråklige norske 5-åringer, som er kartlagt med en rekke tester innen språk, aritmetikk og kognitive evner. Mål på fonologisk bevissthet er operasjonalisert med testene; Phoneme Blending og Phoneme Isolation, disse er slått sammen til en felles sumskåre. Tidlig aritmetikk ble kartlagt med en rekke deltester fra Math-test som er utviklet av forskergruppen selv. Kontrollvariablene ANS, vokabular og IQ er målt med testene Tobans Dot comparison, BPVS og Ravens matriser. Denne undersøkelsen er basert på resultatene fra denne testingen. Analysene er foretatt ved hjelp av SPSS. Bivariat korrelasjonsanalyse ble benyttet for vurdere hvorvidt det foreligger sammenheng mellom variablene, deretter er hierarkisk multippel regresjonsanalyse benyttet for å belyse i hvilken grad fonologisk bevissthet unikt kan forklare variasjonen på tidlig aritmetikk som tallforståelse, addisjon og tekstoppgaver. Resultatene viser at fonologisk bevissthet unikt kan forklare variasjonen i samtlige utfallsmål for tidlig aritmetikk (tallforståelse, addisjon og IQ), etter kontroll av ANS, vokabular og IQ. Fonologisk bevissthet predikerer tallforståelse med en forklaringsvarians på 12,3%, addisjon med en forklaringseffekt på 13,3%, og til slutt utgjør fonologisk bevissthet 11,2% av bidraget på tekstoppgaver. Alle resultatene var signifikante .01-nivå, og derav rimelig sterk. Dermed bekreftes den alternative hypotesen basert på tidligere empiri, at det er statistisk signifikant og rimelig sterk sammenheng mellom fonologisk bevissthet og tidlig aritmetikk som tallforståelse, addisjon og tekstoppgaver. Det konsistente funnet for alle utfallsmål indikerer, i tillegg til signifikansnivået, at det er lite sannsynlig at sammenhengen skyldes tilfeldighet.