Abstract
Økt mobilitet på arbeidsmarkedet resulterer i flere nyansatte i organisasjoner (Filstad, 2016, s. 192) og organisasjoner investerer store summer i opplæring av sine ansatte (Coultas, Grossman & Salas, 2012). Opplæring spiller en stor rolle i å etablere den nyansatte på arbeidsplassen. I denne oppgaven undersøkes problemstillingen: I hvilken grad er opplæringen av nyansatte i en retailbedrift i samsvar med anbefalinger fra forskning? For å undersøke denne problemstillingen benyttes et forskningspørsmål: Hvordan foregår opplæring i organisasjonen? Som utgangspunkt for anbefalingene er et sett med prinsipper for opplæring fremsatt av Salas et al. (2012A). Disse prinsippene utgjør oppgavens teoretiske utgangspunkt, men det teoretiske rammeverket er også tilpasset undersøkelsens formål der det er hensiktsmessig. Den overordnede strukturen som undersøkes er det som skjer før opplæring, under opplæring og etter opplæring. Oppgaven undersøker hvordan opplæring gjennomføres i en større organisasjon innenfor sportsbransjen, hvor det gjennomføres datainnsamling fra fem ulike butikker i organisasjonen. Forskningsstrategien som benyttes i oppgaven er en overordnet kvalitativ tilnærming med en underordnet kvantitativ tilnærming. Forskningsdesignet som velges er en casestudie, hvor hver butikk utgjør en case. Den første datainnsamlingen foregikk gjennom et spørreskjema som ble brukt for å kartlegge enkelte parametere som var viktige å avklare før videre datainnsamling fant sted. Det største empiriske grunnlaget baserer seg på fem kvalitative dybdeintervjuer med butikksjefer for de respektive butikkene. Gjennom intervjuene ble det belyst hvordan opplæringen foregår i hver enkelt case. Det empiriske grunnlaget ble analysert tematisk med ordbaserte tabeller som muliggjorde identifisering av funn på tvers av casene. Disse funnene utgjorde grunnlaget for å vurdere om det er samsvar mellom det organisasjonen gjør og anbefalinger fra forskningen. Vurderingen ble gjennomført ved å tolke funnene opp mot det teoretiske grunnlaget. Hovedfunnene i oppgaven Forskning om opplæring viser til mange ulike prinsipper og retningslinjer som anbefaler hvordan organisasjoner burde gjennomføre opplæring av sine ansatte. I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan opplæring av nyansatte i SportX foregår og vurdert i hvilken grad det er samsvar mellom opplæringen og et utvalg av prinsipper som anbefales i forskningslitteraturen. Ved å benytte et teoretisk rammeverk som fremhever hva man burde gjøre før opplæring, under opplæring og etter opplæring, har oppgaven undersøkt graden av samsvar på tvers av fem ulike butikker som er en del av organisasjonen, hvor hver butikk utgjorde en case. Det empiriske grunnlaget baserer seg på et kvantitativt spørreskjema som ble benyttet for å få innsikt i relevante forhold knyttet til organisasjonens strategi og ansvarsfordeling i opplæringen, samt fem kvalitative dybdeintervjuer som utforsket hvordan opplæringen gjennomføres i de ulike casene. En cross-case-analyse ble benyttet for å analysere tematisk og systematisk på tvers av casene, hvor hver tematikk tok utgangspunkt i elementer av det teoretiske rammeverket. Cross-case-analysen gjorde det mulig å trekke konklusjoner på tvers av casene, slik at det var mulig å få en helhetlig forståelse av hvordan tematikken kommer til uttrykk organisasjonen som helhet. I diskusjonen ble funnene vurdert opp mot de konkrete prinsippene og retningslinjene som anbefales, og det ble vurdert i hvor stor grad det er et samsvar mellom det organisasjonen gjør og de enkelte prinsippene og retningslinjene. I de neste avsnittene beskrives en sammenfatning av diskusjonen, begrensningene ved oppgaven og forslag til fremtidig forskning.