Abstract
Problemstillingen denne oppgaven tar utgangspunkt i er «Hvilke utfordringer og fordeler er det ved å undervise i islam i et multireligiøst klasserom i Oslo i dag, og hvordan kan Oslo-læreren benytte seg av de muslimske elevenes forutsetninger?». Norge og det norske samfunnet er i stadig endring, og blir med årene stadig mer multireligiøst og flerkulturelt. Dette påvirker selvsagt også den norske skolen, som viser endring i samme retning. Mangfoldet og forskjellene mellom elevenes bakgrunn, forutsetninger, religiøse praksis og livssyn blir større. For å møte disse endringene er en av mulighetene å benytte seg av elevenes forutsetninger i religionsundervisningen. Formålet med denne oppgaven var å finne ut hva religionslæreren i Oslo tenkte om slik elevaktiv undervisning, og å skape bevisstgjøring. Teorien jeg har brukt i oppgaven har blitt valgt på bakgrunn av informasjonen som kom frem under intervjuene med informantene. Jeg valgte å benytte meg av den kvalitative forskningsmetoden fokusgruppeintervju. Jeg gjennomførte to intervjuer, med til sammen syv religionslærere. Intervjuene gjorde det mulig å drøfte empiri opp mot teori på feltet. Lærerne jeg intervjuet er alle lærere i religion- og etikk på tredje årstrinn i videregående skoler i Oslo. Hovedfunnene til studien er at noen lærere frykter at elevene skal føle seg satt i en utsatt situasjon dersom de blir bedt om å fortelle om sin religiøse praksis i plenum, samtidig som samtlige stiller seg positive til fordelene det kan ha for elevene. Flere av informantene pekte på media og dets tendens til å male et negativt bilde av islam og muslimer, som årsak til hvorfor det finnes mange fordommer mot muslimer i Norge i dag. Samtlige av informantene enes om at dialog i klasserommet er nøkkelen til økt forståelse og inkludering i religionsfaget.