Abstract
Ved å vurdere økonomiske, juridiske og økologiske forhold, viser oppgaven utviklingen og prioriteringene for avfallshåndteringen i Oslo gjennom drøyt 30 år. De viktigste funnene i oppgaven er at Oslo og store deler av Norge benyttet seg av en deponeringsmetode som egnet seg godt til deponering av organisk avfall, men fra om lag 1960 økte andelen papir i husholdningsavfallet, samtidig som industrisektoren produserte stadig mer uorganisk avfall. Dette gjorde at avfallsdeponeringen ble en tiltagende kilde til forurensning, særlig til vann. I Oslo ser det ikke ut til at forbruksveksten gjorde at avfallsvolumet fra husholdningene økte, men avfallet endret karakter. Avfallsøkningen kom imidlertid gjennom større mengder industriavfall som harmonerte dårlig med deponeringsmetodene i Oslo. Utdatert teknologi og infrastruktur for avfallshåndteringen ble ikke fanget opp av lovverket som skulle verne mot forurensninger. Et annet sentralt funn i oppgaven er nettopp at forurensningslovverket ikke dekket avfallshåndteringen, før Miljøverndepartementet satt ned Resirkuleringsutvalget som skisserte et rammeverk for avfallshåndteringen i Norge, som i store trekk ble viktige for forurensningsloven av 1981.
By assessing economic, legal and ecological conditions, the thesis shows the development and priorities for waste management in Oslo for over 30 years. The most important findings in the thesis are that Oslo and large parts of Norway used a landfill method that was well suited for the disposal of organic waste, but from about 1960 the proportion of paper in household waste increased, while the industrial sector produced increasingly inorganic waste. This made waste disposal an increasing source of pollution, especially to water. In Oslo, it does not seem that consumption growth meant that the waste volume from households increased, but the waste changed character. However, the increase in waste came through larger quantities of industrial waste that harmonized poorly with the deposition methods in Oslo. Outdated technology and infrastructure for waste management was not captured by legislation that would protect against pollution. Another key finding in the task is precisely that the Pollution Control Act did not cover waste management, before the Ministry of Environment set down the Recycling Committee which outlined a framework for waste management in Norway, which was largely important for the Pollution Control Act of 1981.