Abstract
Professor Gudmund Hernes skapte furore i norsk offentlighet da han i 1977 utga artikkelen «Det mediavridde samfunn». I første del av denne artikkelen spør jeg hvordan en knapt 15 siders artikkel kjemisk fri for forskningsresultater, skrevet av en forfatter som omtalte seg selv som en «meteoritt som kom susende inn» og dermed blank på forskningsfeltet, likevel kunne skape et så stort faglig smell. I andre del spør jeg i hvilken grad Hernes sin artikkel – med sin kreative og fengende begrepsdannelse – kan bidra til å si noe om vår tids mediefremstillinger av eliter og folk. Min påstand er at mange av de himmelske grunnstoffene denne meteorittprofessoren brakte oss allerede var velkjente – blant annet fra plotstrukturene i klassiske myte- og dramateorier. Men legeringen, medievridningsbegrepet, var noe helt nytt.
Professor Gudmund Hernes created furore in the Norwegian public when he in 1977 published the article «Det mediavridde samfunn» (The media twisted society). In the first part of this article, Krogstad asks how a barely 15 page article chemically free for research results, written by an author who referred to himself as a «meteorite that came rushing in» and thus was entirely unversed in the field of research, could create such a big bang. In the second part, the author asks to what degree Hernes’ article, with its creative and catchy concepts, can tell us about media portrayals of elites and people in our time. She claims that many of the heavenly elements this meteorite professor brought to earth were already known from plot structures in classical myth and drama theories. However, the alloy, the concept «media twist», was something entirely new.