Abstract
SAMMENDRAG
Lesekompetanse hos elever med norsk som andrespråk. En undersøkelse basert på elevsvar i PISA-undersøkelsen år 2000. Hovedfagsoppgave i norskdidaktikk, skrevet av Mette Nordstrand, Universitetet i Oslo 2003. Veiledere har vært førsteamanuensis Helene Uri og forsker Astrid Roe.
Utgangspunktet for hovedoppgaven er PISA-prosjektets undersøkelse av 15-åringers lesekompetanse, og jeg har valgt å se på besvarelsene til ikke-vestlige minoriteselever fra Oslo-skoler med mange innvandrere. Svarene sammenligner jeg i en viss grad med majoritetselevenes prestasjoner, og formålet mitt har vært å få vite mer om følgende:
-Hvordan er minoritetselevenes lesekompetanse og skriveferdigheter?
-Hvordan er minoritetselevenes lesekompetanse sett i forhold til majoritetselevene?
-I hvilken grad har minoritetselevene greid å tilegne seg ferdigheter og kunnskaper
som i PISA regnes for å være nødvendige for å kunne delta i det norske samfunnet?
Materialet i min undersøkelse består av elevenes svar på leseoppgaver i tekstheftet, og i tillegg ser jeg på noen spørsmål fra elevspørreskjema, der sistnevnte gjelder opplysninger om hjemmeforhold og lekselesing. Den sammenlignende undersøkelsen av minoritets- og majoritetselevnes lesekompetanse bygger i stor grad på alle tekstene i elevheftet, mens 11 utvalgte tekster er grunnlaget for analysen av minoritetselevenes besvarelser. I denne analysen legger jeg legger hovedvekten på elevenes lesekompetanse slik den kommer til uttrykk i elevsvarene fra tekstheftet. Jeg undersøker og i en viss grad elevenes skriveferdigheter. I teorikapittelet presenterer jeg forskning jeg mener er viktig for å utvikle elevenes lese- og skrivekompetanse i forhold til målspråket, fordi minoritetselevenes fagundervisning i all hovedsak foregår sammen med majoritetselevene, og rammen er det norskspråklige storsamfunn. Aktuelle forskningsfelt i denne sammenheng er retninger innen leseforskning, skriveforskning og andrespråksforskning.
Undersøkelsen viser at minoritetselevenes prestasjoner i lesing ligger betydelig lavere enn majoritetselevenes, det gjelder og i internasjonal sammenheng. Det kommer og frem at elevenes prestasjoner i stor grad er avhengig av deres soiokulturelle bakgrunn. Minoritetselevenes samlede resultater viser ifølge OECD at denne elevgruppen gjennomsnittlig behersker de grunnleggende leseferdigheter, men når det stilles krav til lesekompetanse på høyere nivå i teksten, er minoritetselevenes skriftspråklige kompetanse mangelfull.