Abstract
I avhandlingen «Discrepancies in Texts and Source Evaluation - An Investigation Into How Textual, Format and Individual Factors, Affect Use of Sourcing Strategies”, retter jeg oppmerksomheten mot lesestrategier i et multi-tekstuelt samfunn, hvor mye av lesningen foregår ved hjelp av ulike digitale plattformer.
Avhandlingen er basert på tre studier, som er gjennomført i nært samarbeid med forskningsgruppen «Critical Reading and Learning», ved det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Vi gjennomførte tre ulike datainnsamlinger, ved tre utdanningsinstitusjoner. Vi samlet inn data vedrørende elever i videregående skole og ved Universitetet i Oslo.
I de tre studiene benytter vi kvantitativ metodologi og har delvis overlappende forskningsspørsmål. Studiene har et særlig fokus på betingelser som fremmer kritisk kildevurdering. Kritisk kildevurdering regnes som en særdeles viktig lesestrategi for lesere, når det gjelder multiple dokumenter. Vi undersøker hvordan egenskaper ved lesere, og betingelser ved tekstinnhold og tekstformat, kan ha sammenheng med at lesere legger merke til kildeinformasjon. Med hensyn til sammenhengen mellom tekstinnhold og kildevurdering, finner vi at motstridende tekstinnhold, slik det kan presenteres i ulike dokumenter, har sammenheng med hukommelse for kildeinformasjon. I avhandlingens kappe, drøfter jeg teoretiske og praktisk-pedagogiske implikasjoner med grunnlag i studiene. Sammenhengen mellom betingelser ved tekster og kildevurdering belyser aktuelle teoretiske modeller innenfor forskningsområdet som tar for seg lesning av multiple dokumenter.
Når det gjelder pedagogiske implikasjoner, er det slik at norske læreplaner framhever betydningen av kritisk lesning og kritisk kildevurdering, i en digital tekstverden. Avhandlingen handler om betingelser som kan fremme bruk av slike lesestrategier. Kunnskapen om hvordan unge lesere kan lære å benytte lesestrategier når de leser multiple dokumenter, er relevant for praksis i klasserommet. Leseferdigheter i en moderne og sammensatt tekstverden er avgjørende for å lykkes innenfor utdanning og innenfor mange yrkesløp. At flere lesere utvikler gode lesestrategier, gjør at de kan ha glede av den store informasjonsmengden som finnes i en moderne tekstverden.