Abstract
SAMMENDRAG
Tupperware produserer produkter i plast for matlaging og –lagring, og har siden 1964 holdt sine
homeparties i Norge. Tupperwares marked finner sted i private hjem. Det gjør at private og økonomiske
sfærer blandes sammen. Med uvante roller bør deltakerne i selskapene ha en viss sosial musikalitet for å
kunne mestre situasjonen. Problemstilling: Hvilke intensjoner motiverer og driver aktørenes deltakelse i
Tupperware homeparties? Hvilke sosiale mekanismer gjør at institusjonen Tupperware reproduseres
med slik suksess? For å undersøke dette har jeg gjort en studie av Tupperwares materielle og semantiske
kretsløp. Gjennom drøftinger og analyser av mitt materiale har jeg kommet frem til at det går an å si at
ambivalens driver Tupperware. Ambivalens preger Tupperware. Kvinnene sitter rundt salongbordet og
shopper Tupperwares moderne Tupperwareprodukter mens de spiser tradisjonell kaffemat, og frykter
et kjerringstempel. Den hybride institusjonen Tupperware homeparty tillater kvinnene å være
tradisjonelle og moderne samtidig. Dette kan sies å være en intensjon som motiverer og driver aktørenes
deltakelse i Tupperware homeparties. Kvinnene reagerer på alt i og omkring Tupperwares
ambivalensfylte selskap og produkter med å handle - shoppe. Slike sosiale mekanismer kan sies å være
med på å reprodusere institusjonen Tupperware med stor suksess. Jeg har fulgt to representanter fra
Tupperware på jobb i Oslo og omegn, og deltatt i Tupperwareselskap og andre homeparties som
gjest/kunde i Oslo, Stavanger og på Jæren. Hovedkapitlene følger Tupperwares livsløp fra firmaets
spede start, til varene er vel hjemme i skuffer og skap og påvirker kundens hverdag.