Abstract
Denne oppgaven undersøker tilegnelsen av relativsetninger hos friske, enspråklige norske barn gjennom spontantaleopptak. Relativsetninger er finitte underordnede setninger som modifiserer nomenfraser. Relativsetninger har hoder, som kan ha ulike syntaktiske funksjoner både i matrisesetninga og relativsetninga. Mange kombinasjonsmuligheter oppstår som følge av dette, og tilegnelsessekvensen til disse egenskapene, samt flere andre, utgjør studieobjektet. Materialet består av 56 timeslange lydopptak av barn mellom 1;0 og 5;6. Den første relativsetninga ble produsert i alderskategorien 2;0-2;6. Formålet med avhandlingen er å forene anvendte og teoretiske tilnærminger i å beskrive studieobjektet. The anvendte rammeverket som ble brukt er LARSP, et klinisk diagnoseverktøy for å oppdage spesifikke språkvansker (SLI). Det teoretiske rammeverket som ble brukt er det bruksbaserte rammeverket. Det tiltenkte resultatet av dette er et diagnoseverktøy i form av en mikroprofil, og et bidrag til den teoretiske diskursen om tilegnelsen av relativsetninger. Mikroprofilen er en detaljert tilegnelsesmodell for et spesifikt trekk. En mikroprofil for relativsetninger ble konstruert på grunnlag av materialet. Resultatene viste at relativsetninger utvikler seg gjennom "chunks" og verb-øy-konstruksjoner, fra pragmatisk nyttige og proposisjonelt enkle til mer komplekse. På den måten utvikler norske relativsetninger seg på en måte som passer svært godt med tidligere forskning som har blitt gjort innenfor det bruksbaserte rammeverket, og ligner svært mye på hvordan de utvikler seg i andre språk, men med enkelte forskjeller. I denne oppgaven har forskjellene blitt forklart med språkspesifikke forskjeller, for eksempel "center-embedding" vs. "right-branching", og forskjellen mellom relativpronomen og subjunksjon, og eksistensen og fraværet av andre visse grammatiske konstruksjoner.
Errata list
1. Page IX-X: Osloforskning should have been mentioned in the acknowledgements for contributing with a very generous scholarship. With their help, I was able to work less and focus on my thesis. Thank you!
2. Page 27: Chapter 3.2 has misleadingly and erroneously been given the title “Specific language impairment and LARSP”, making it identical to chapter 3.3. The correct title of Chapter 3.3 is “Previous research”.