Abstract
Sammendrag
Denne studien ser på effekten av repetert lesing blant 3. klasseelever fra et tettsted på Østlandet. Kognitive evner, vokabular og grammatikk benyttes som kontrollvariabler på faktorer som mulig påvirker leseutviklingen, samtidig som det er kontrollert for ulikheter i leseferdighet ved studiens start. Utvalget i under-søkelsen består av 90 elever, totalt fire klasser med den spredning og variasjon en normalt finner i et slikt utvalg. Elevene fordeler seg i en tiltaksgruppe på 69 elever (3 klasser) og en kontrollgruppe på 21 elever (1 klasse).
Tiltaket, som varer i seks uker, er utformet som ett undervisnings-opplegg bestående av ulike varianter repetert lesing, både parlesing og uassistert stillelesing. Materialet som benyttes er likt for alle elevene og inneholder høyfrekvente bokstavlyder, høyfrekvente ord og 30 ulike tekster på 3. klassenivå. I opplegget inngår det i tillegg daglig høring av elevene der lesefeil registreres.
Resultatene av undersøkelsen viser at elevene i tiltaksgruppa har signifikant framgang både i forhold til hastighet og nøyaktighet på ord og tekstnivå. Funnene indikerer at opplegget fører til bedre leseflyt hos elever på 3. klassetrinn. Både svake og sterke elever profitterer på opplegget, men effekten synes å være sterkest hos elever som i utgangspunktet hadde svakest leseferdighet.