Abstract
SAMMENDRAG
1. Problemområde/problemstilling
Temaet for denne oppgaven er ungdom og deres forhold til framstillingen av kjønn i mediene, særskilt musikkvideoer.
Mediene har de siste årene fokusert i større grad enn før på sex, noe som har skapt bekymring hos både foreldre, kristne organisasjoner og forskere. Jeg ønsker å se på ungdoms holdninger til denne utviklingen og også hvordan ungdom forholder seg til sitt eget og motsatt kjønn i hverdagen. Hvordan ungdoms idoler kan være med på å influere deres holdninger angående kjønn er også et sentralt punkt i oppgaven. Samtidig har jeg sett på innholdet i noen av mediene ungdom omgir seg med, spesielt to musikkvideoer.
Det teoretiske utgangspunktet mitt er mye influert av sosiologiske teorier om ungdom og kjønn. I tillegg bruker jeg filmvitenskapelig, medievitenskapelig, pedagogiske, feministiske og psykologiske teorier i min tilnærming.
2. Metode
Oppgaven har både en teoretisk og empirisk vinkling. Jeg har foretatt intervjuer av seks gutter og seks jenter i alderen 18 til 19 som går på en allmennfaglig videregående skole. Jeg har vist ungdommene to musikkvideoer i forbindelse med intervjuene, en av Eminem og en av Kylie Minogue. Jeg har også gjort en kort analyse av videoene i oppgaven.
Ungdommene uttalte seg om hva de synes om framstillingen av Kylie versus Eminem i disse videoene. Utover det svarte de på mer generelle spørsmål om andre musikkvideoer, holdninger og andre medier i forhold til kjønn.
I tillegg har jeg sett på liknende studier både fra Norge, Norden, Storbritannia og USA og også hentet inn materiale fra aviser, blader, tidsskrift og internett.
3. Data/kilder
Mitt empiriske materiale består av 55 sider utskrevne svar på muntlige spørsmål om ungdommenes interesser, forhold til kjønn, media og da særskilt musikkvideoer. I tillegg har jeg 5 utskrevne sider fra en gruppediskusjon jeg hadde med klassen etter de individuelle intervjuene.
Utover dette har jeg tatt i bruk andre forskere sine studier om emnet ungdom, kjønn og medier i tillegg til mine egne kvalitative data som til sammen belyser problemstillingen. Teoretikere i forhold til ungdomskultur og medier jeg har brukt er blant andre Jostein Gripsrud, Kåre Rørhus, Harriet Bjerrum Nielsen, Monica Rudberg og Kirsten Drotner. I forhold til mediepåvirkning er Ragnar Waldahl den jeg refererer mest til. Når det gjelder kjønnsspesifikke teoretikere jeg bruker i min oppgave kan jeg nevne Laura Mulvey, Philip Lalander, Thomas Johansson og Maria Jacobsen. Even Ruud er den jeg refererer mest til i forhold til ungdom og musikk.
4. Resultater/hovedkonklusjoner
Ungdommene jeg snakket med mente i hovedsak at kjønnsrollene er mye slik de har vært, kvinner snakker om følelser og menn er tøffe. Mange av ungdommene pekte på at slik er det også i de fleste musikkvideoer, bare at her er kvinnen myk og deilig og underordnet mannen, mens mannen er tøff. Jentene jeg snakket med hadde mer tilbøyelighet til å se at det også finnes tøffe og sterke damer i musikkvideoer.
Kjønnsnedsettende ord som bitch og hore er helt vanlige ord i de fleste av disse ungdommenes vokabular, selv om ingen synes det er noe positivt å bruke slike ord.
Ungdommene mener disse ordene stammer hovedsakelig fra amerikansk populærkulturell innflytelse. Jeg har vist til noen eksempler fra amerikansk rap- tekster som viser den flittige bruken av slike ord.
I forhold til homofile, er det fire av ungdommene som er skeptiske mens resten er nøytral. Den negative holdningen til homofile kan delvis skyldes tilknytning til religion og innvandrermiljø.
Alle jentene mener at Kylie Minogue kan være et idol/forbilde for jenter i deres alder mens flere av guttene mener Kylie nok heller er et idol for eldre damer. Grunnen til at Kylie blir sett på som et idol for disse jentene er at hun blir regnet av gutter/menn for å være en av de mest sexy kvinnene i verden, ikke nødvendigvis at jentene synes hun er veldig pen.
Eminems idolstatus er mer ambivalent, noen mener han helst er et idol for yngre gutter, andre tror at han ikke er et idol fordi han har for mange negative karaktertrekk. I den grad han ses på som et idol er det fordi han er seg selv og tør å si hva han vil, han ses på som uredd av ungdommene.
Når det gjelder hva ungdommene så etter i sin partner var jentene litt mer opptatte av utseendet til sin tilkommende enn guttene. To av guttene spesifiserte at de ikke ønsket jenter som fulgte moten og bare likte popmusikk. Guttene var i stor grad opptatte av personligheten til sine (mulige) kjærester. Dette står i motsetning til hva et par av jentene trodde om guttene, hvor de mente at gutter var mer opptatte av utseendet til jenter enn omvendt.
Samtidig er jentene jeg snakket med mer opptatte av å se på tv, to av dem betegner seg som tv- slaver. Det kan være en sammenheng mellom deres tv-titting og fokus på utseendet hos både guttene og seg selv.
Ungdommenes forhold til MTV var ikke spesielt sterkt, det er en kanal som ungdommene, de som hadde den vel å merke, bare zappet innom eller hadde på i bakgrunnen, som en radio. Veldig få av ungdommene sa at MTV var en kanal de bestemte seg på forhånd for å se på.
I forhold til Kylies musikkvideo var det forskjell i hva jentene og guttene reagerte på. Noen av guttene reagerte på at Kylie sto i trusa mens en del av jentene mislikte sekvensene hvor Kylie ligger på alle fire på gulvet. Det har nok sammenheng med at jentene i større grad identifiserer seg med henne og at det kan oppfattes som en nedverdigende positur. Alt i alt mente flertallet av ungdommene at Kylie er bedre enn for eksempel Britney Spears og Christina Aguilera med hensyn til fokus på sex.
De fleste av ungdommene ”mine” synes mediene de siste årene har blitt mer fokuserte på sex, i musikkvideoer, reklame, serier og jenteblader spesielt. Samtidig mener de fleste guttene og jentene at denne utviklingen er kommet for å bli, i og med at sex selger. Dette viser en holdning av resignasjon ovenfor denne utviklingen i mediene. Samtidig er disse ungdommene omgitt av sex på alle kanter i mediene og en kan vel si at de til en viss grad blir ”bedøvd” i forhold til dette.