Abstract
Denne masteroppgaven studerer hvordan profesjonelle kilder kan påvirke journalister ved hjelp av retoriske virkemidler. Oppgaven tar utgangspunkt i ulike retoriske overbevisningsteknikker, og ser den norske ideologiske tenketanken Civita og deres utdanningsrapport Skal alle få forsøke seg? fra 2006 i lys av disse. Denne rapporten blir benyttet som en casestudie, og med utgangspunkt i tre perspektiver vil oppgaven belyse Civita og deres arbeid på ulike nivå i forhold til det offentlige ordskiftet. Oppgaven problematiserer også Civita i forhold til en profesjonell offentlighet. Oppgaven forsøker å avdekke en sammenheng mellom de intensjoner Civita selv gir utrykk for, og det bildet pressen skaper av dem i sine spalter. Det teoretiske rammeverket består foruten retorikk av agenda-setting teori og Leon Mayhews teoretiske konstruksjon om en New Public.
This thesis studies how professional sources rhetorically are able to influence journalists. The study has a rhetorical angle on the Norwegian advocacy think tank Civita and their report Skal alle få forsøke seg from 2006. This is a case study which is based on three perspectives, which all studies the public appearance of Civita on different levels. The thesis also questions Civita s stand in terms of a public dominated by professionals. The research material is trying to uncover the relationship between Civita s own intensions about them selves and the printed press editorial picture. The theoretical framework is based on agenda-setting theory and Leon Mayhews understanding about a New Public in addition to rhetoric.