Abstract
Denne masteroppgaven i sosiologi handler om gruppedynamikk, samhandling og låtskriving i to rockeband som holdt til i Oslo i 2004 og 2005.
Utgangspunktet for å skrive en sosiologioppgave om musikk og rockeband er sammensatt; dels baserer det seg på faglig interesse for smågrupper og kommunikasjon, dels på personlige erfaringer med musikk og bandvirksomhet. I motsetning til musikksosiologi som tar for seg musikkens betydning for samfunnsmedlemmene, musikktypers ulike sosiale funksjoner, hvordan musikk som ideologi tildekker sosiale motsetninger og konflikter, eller hvordan lyttere i sosiale situasjoner tillegger musikken mening, handler denne oppgaven om de sosiale prosessene der musikalske sjangere og musikalske uttrykk aktivt konstrueres og fremforhandles.
Datamaterialet er observasjonsnotater og transkriberte intervjuer med bandmedlemmer fra to Oslo-band, som jeg har gitt psevdonymene Nails og Mary Diamonds. Nails er en gruppe med fire menn i slutten av 20-årene, "standard rockebesetning" med vokal, gitar, trommer og bass. Mary Diamonds består av fem kvinnelige musikere i alderen 24 til 31 – en vokalist, en trommeslager, en bassist og to gitarister. Jeg fulgte bandene fra september 2004 til januar 2005, og var til stede på til sammen 24 bandøvinger. Jeg deltok aldri som musiker i disse bandene, men var likevel til stede i rommet, som eneste observatør. I spillepausene var jeg mer deltagende og mindre iakttagende. Jeg la vekk notatblokken og samtalte med musikerne, om løst og fast. Bandøvingene foregikk utelukkende på kveldstid, og dagen etter renskrev jeg observasjonsnotatene på PC, i alt 100 sider tekst. I januar og februar 2004 foretok jeg korte intervju, enkeltvis med de da til sammen åtte musikerne. Bruken av intervju henger sammen med et behov for å forstå enkeltmusikernes meninger om, holdninger til og erfaringer fra virksomheten i gruppen.
Dynamikken i de to gruppene er forskjellig. De to gitaristene er sammenlignbare, de spiller samme instrument og de er kreative pådrivere, men de andre forholder seg ulikt til dem. I Nails er medlemmene mer lik med tanke på smak (et aspekt ved habitus), mens musikksmaken ikke er så lik blant medlemmene i Mary Diamonds.
Analysen av datamaterialet er en diskursanalyse der posisjoner, relasjoner og makt står sentralt. Sentralt i det maktbegrepet jeg benytter i denne oppgaven står begrepene om symbolsk og feltspesifikk kapital. Musikerne omtaler musikken og låtskrivningen med preposisjoner og verb som antyder en romlig relasjon mellom instrumentene. Denne romlige relasjonen betinges av musikken, ikke av det fysiske rommet musikerne befinner seg i. De orienterer seg i musikken gjennom metaforiske begreper om retning, avstand og bevegelse. Instrumenter (eller snarere lydene de lager) "legges oppå" hverandre og musikerne befinner seg "mellom hverandre" eller er "bindeledd" mellom andre musikere. De drar hverandre i ulike retninger, de gir hverandre rammer å spille innenfor og de danner fundamenter andre musikere kan befinne seg på toppen av.
Bandmedlemmene er ikke likt involvert i låtskrivningen til en hver tid. Det starter med et gitarriff, eller kanskje et bassriff eller en trommebeat. Så struktureres låten med både gitar, bass og trommer. Tekst og melodilinjer som sangerne bidrar med, kommer til slutt.
Vokalistene har kontroll på tekstskriving og melodilinjer. Trommeslagerne har kontroll på musikkens rytmer og tempo, sammen med bassisten. Bassistene legger føringer for rytmikken i låtene, men også det tonale. Bassistene har det dypere toneregisteret "for seg selv", uten at gitaren eller sangen når dit "ned". Gitaristene kontrollerer harmonier, stemninger og en del melodier.
De får ideer fra annen musikk. Ideer kan komme spontant og relasjonelt i samspill med de andre i bandet, som en musikalsk reaksjon på det de andre spiller. Ideene kommer som de kommer – som et resultat av ikke-observerbare mentale prosesser. Musikerne får inspirasjon fra skjønnlitteratur, film, egne opplevelser og andres opplevelser. Inspirasjonen omsettes til musikalske uttrykk. For at musikken Nails og Mary Diamonds lager skal ha evnen til å påkalle en relasjon til annen musikk, må det være en likhet i form eller struktur mellom den musikken disse bandene lager, og allerede eksisterende musikk.
Samspillet i bandene er strukturert av to former for motsetning. Det ene er motsetningen mellom å lage original musikk og å kopiere riff som gjør låtene meningsfulle innenfor en sjanger. Den andre motsetningen er forholdet mellom bandet og musikeren, mellom gruppens identitet og individets identitet. Formasjonen av de posisjonene alle musikerne i et band inntar, påvirker samhandlingen dem imellom. Arbeidsdelingen bestemmer hvilke tidsfaser musikeren bidrar mest. Om de liker hverandres innspill avhenger av identitet, musikksmak og habitus – kategorier for persepsjon og verdsettelse. Det de ikke liker kan de ekskludere, dersom de er i besittelse av en form for karisma som gir dominerende posisjoner. Kunnskaper, ferdigheter og kreativitet er ulikt distribuert mellom musikerne, avhengig av arbeidsdelingen og hvilket instrument de spiller, og de ulike slags ferdigheter kommer til nytte i ulike faser av prosessene. Ulik plassering i det metaforiske rommet gjør at de inngår i ulike relasjoner til hverandre.