Abstract
Denne avhandlingen forsøker å beskrive og å forstå et fenomen kalt skjuling, med utgangspunkt i medias oppslag om slike handlinger. Den er basert på kvalitative intervjuer med et utvalg skjulere, i tillegg til dokumentanalyse. Begrepet skjuling beskriver hvordan noen nordmenn gir skjul til mennesker uten legalt opphold, med det mål å omgjøre vedtak om utkastelse. Disse menneskene blir kalt skjulere, og de handler uten vinning og av ren overbevisning. De besørger bolig, mat, klær og ofte juridisk bistand, for mennesker de i utgangspunktet ikke engang kjente.
Avhandlingen prøver i sin første del å identifisere hva det er som får dem til å handle, hvordan skjulingen oppleves og gjennomføres, hvordan man kan forstå dem i samtiden og på samme tid se på hva som forbinder dem med historien. For det er ikke nytt i seg selv, dette med å holde noen mennesker skjult fra autoriteter, verken i Norge eller ellers i verden. Spørsmålet er hvilke andre handlinger man kan sidestille dagens skjuling med. Likheter og forskjeller trekkes fram i sammenligningen med historiske eksempler, det er av betydning ettersom flere skjulere forstår egne handlinger som del av en medmenneskelig tradisjon.
I sin andre del behandles det rettsfilosofiske perspektivet, når fenomenet skjuling måles opp mot kriterier og betingelser for sivil ulydighet. En definisjon er valgt, og fem betingelser et utledet fra denne. Ved å sammenligne skjulingens vanligste trekk med de kriteriene ulydighetslæren fremsetter, kommer avhandlingen frem til at dagens skjulere kan betegnes som sivilt ulydige. Dette innebærer først en drøfting av fenomenet skjuling med bruk av rettslige begreper og teorier. Ved å benytte slike begreper og slik teori åpnes det for en vurdering av handlingenes berettigelse.
I sin tredje del behandles skjuling som en del av en tradisjon, og sammenlignes med epoker i historien hvor lignende handlinger har funnet sted. To epoker ble valgt til denne delen, den ene omhandler skjulingen av slaver under slavetiden i USA. Skjulerne her var del av en abolisjonistbevegelse, og deres handlinger og motiver bærer likhetstrekk med dagens skjulere. Den andre epoken omhandler skjulingen av jøder under andre verdenskrig. Selv om motstandsbevegelsen sto for brorparten av skjuling og flukthjelp til Sverige, var det også enkeltmennesker som egenhendig tok seg av jøder i dekning. Også her er det likheter å finne til dagens situasjon.
Et mål med avhandlingen var å finne ut mer om de ulike fasettene ved skjuling, omkring de praktiske sidene ved det, og på hvilken måte det påvirker skjulerne som mennesker. Gjennom lange intervjuesamtaler er slike spørsmål forsøkt besvart, og dette er for en stor del gjengitt i sitats form i avhandlingen. I tillegg ble det snakket med flere organisasjoner som har hatt erfaring med de papirløse i Skandinavia. Ulikheter mellom Norge og nabolandene beskrives delvis, men det er ikke grunnlag i oppgaven for sammenligning for øvrig. Deler av den offentlige og den politiske diskursen er også tema, for å gi et mer utfyllende bilde av skjulernes handlingskontekst. Den rettsteoretiske drøftelsen gir et bedre grunnlag for å bedømme handlingenes berettigelse, og de historiske eksemplene kompletterer denne bedømmelsen ved at ettertidens vurdering av lignende handlinger kommer til syne. Skjuling vurderes her som et uformelt nettverk, men ikke som en bevegelse.