Abstract
Denne hovedoppgaven tar for seg, som tittelen sier, historier, motivasjoner og visjoner hos hardrockmusikere i Ho Chi Minh City. Feltarbeid er utført i perioden høst 1994 til høst 1995. Med utgangspunkt i personlige historier kommunisert til forfatteren i forbindelse med informantenes praksis som hardrockmusikere, avdekker oppgaven hva slags motiver som ligger bak denne musikalske praksisen. Å se ut som, og å praktisere som hardrockmusiker er å sette seg selv i en marginalisert og konfliktfylt posisjon vis-a-vis familie, sosiale omgivelser, offentlighet, politi og regjering. Dette oppleves som smertefullt. Selv peker informantene på erfaringer de har med å underlegge seg selv tradisjonelle forventninger, som oppleves som så strenge at de ser på dem som fremmedgjørende og til og med galskapsfremmende. I forbindelse med dette peker de også på at det vietnamesiske skikker og sedvaner alene ikke er sterke nok for å veie opp for denne prosessen, noe som fører til omfattende sosiale problemer på individuelt og kollektivt nivå.
Rockemusikken er en løsning i så måte. Selv kobler de rockemusikken til idealer om frihet og kjærlighet, idealer som ikke på noen måte er problemfrie i forhold til de tradisjonelle forventningene de møter. Denne koblingen har to aspekter for det første så er den forstått som en direkte konsekvens av rockemusikkens musikalske struktur, i det at rockemusikken bærer med seg en frihet i musikalsk forstand som informantene ikke finner innenfor tradisjonelle, vietnamesiske musikktradisjoner. For det andre så er rocken sett på som trancenderende, i det at den evner å lære opp lytteren/utøveren til å bli kjent med sitt eget følelsesliv, noe som heller ikke er mulig innenfor tradisjonelle vietnamesiske paradigmer. I så måte er musikken oppfattet som en bro over til samhørigheten og sivilisasjonen, i det at den evner å knytte mennesker sammen på moderne premisser.
Ett viktig trekk ved denne oppgaven er at den legger den historiske utviklingen inn som et forståelseskontekst når symbolske prosesser skal tolkes. Dette fanger opp den historiske produksjonen av sentrale kunnskapstradisjoner som informantene bygger videre på når de begrepsfester sine musikalske aktiviteter, og videre - det etablerer den historiske konteksten som hjelper leseren til å forstå rekkevidden av de meningskonstellasjoner som benyttes.