Abstract
I denne oppgaven har jeg studert magasinene VG Helg, VG 7, Magasinet, D2 og A- magasinet i år 2008. Min kvantitative analyse viser at magasinene i all hovedsak dyrker featuresjangeren, og at så mye som halvparten av stoffet kretser rundt temaer som kultur og underholdning, og helse, samliv og livsstil. Magasinene slår dessuten et slag for kvinnene, med en kjønnsbalanse på sine kilder som er langt bedre enn det pressen generelt kan skilte med. Gjennom kvalitative intervjuer og samtaler med redaktører, annonseavdelinger, annonsører og mediebyråer viser jeg hvordan et stadig mer krevende mediemarked fører til samarbeid mellom aktørene og mer strategisk tenkning, både i forhold til det journalistiske innholdet og markedet. Avismagasinenes form- og innholdsutvikling, samt strategier for å posisjonere seg i markedet, drøftes ut fra perspektiver på form- og innholdsutvikling i medier og medieøkonomiske perspektiver.
In this thesis I have studied the magazines VG Helg, VG 7, Magasinet, D2 and A- magasinet. My quantitative analysis shows that the magazines mainly worship the feature- genre and that as much as half of the material revolves around topics like culture and entertainment, and health, cohabitation and lifestyle. The magazines are also way better than the press in general, to have a balanced use of women and men as their sources. Qualitative interviews and conversations with editors, advertising departments, advertisers and media agencies shows how a demanding media market leads to cooperation between traders and more strategic thinking, in the matter of both the journalistic content and the market. The newspapers magazines development regarding content and form, and strategies towards positioning themselves in the media market, is discussed from perspectives on development trends regarding the content and form of media products and from a media economic point of view.