Abstract
Dette studiet søkte å finne indikasjoner på hvilke kjønnsforståelser som kommer til uttrykk innen New Age. Med studiet var det ønskelig å finne et mulig svar på hvorfor kvinner var i overtall i tilhørighetsgruppen til New Age. Ønsket var også å finne svar på om forståelse av kjønn hadde en sammenheng med at det spesielt var kvinner som følte manglende makt over egen livssituasjon som ble tiltrukket av dette livssynet, i henhold til Lars Ahlins studie. Likeså syntes det her å være interessant å se hvilke kjønnsforståelser som ble spredt videre ut i samfunnet. Her ble spørsmålet derfor om man kan se noen bestemte kjønnskonfigurasjoner komme til uttrykk i New Age som synes særegen for denne nyreligiøse retningen.
Studiet søkte å finne svar gjennom en medieanalyse av Alternativt Nettverks magasin Visjon, som hevder å være et talerør for alternativbevegelsen i Norge. Analysen tok utgangspunkt i 2008 – årgangen hvor det ble foretatt en analyse av artikler og illustrasjonsbilder som ga uttrykk for en eller annen form for kjønnsforståelse.
Det teoretiske grunnlaget for analysen tok utgangspunkt i Jorun Solheims forståelse av kjønnskonfigurasjoner som tradisjonelle dypstrukturer med referanse i den åpne kroppen. Dette ble videre satt inn i en forståelse av det hellige og profane, i henhold til Mircea Eliade, og i forhold til dikotomien rent og urent, og ”det brudne kars” symbolikk, i henhold til Mary Douglas.
For det første så syntes analysen av Visjon i gi indikasjoner om en videreføring av tradisjonelle kjønnskonfigurasjoner som finnes generelt i samfunnet. For det andre så syntes de tradisjonelle dypstrukturene å bli legitimerer i livssynet ved å se på kjønnsforskjeller som to komplementære polariteter ved å bevege seg vekk fra Jungs anima og animus til en sterkere polaritet, og dermed forsterke dualiteten mellom kjønnene.
Men det som synes å være særegent for New Age er det at de tradisjonelle kjønnskonfigurasjonene gis en ny dypstruktur ved å endre referansen til den åpne kroppen ved å bli forstått som hellig. En ny særegen dypstruktur for kjønnskonfigurasjonene synes å ha oppstått i New Age med referanse i et nytt symbolsystem, og som dermed kan forklare de innledende spørsmål.