Abstract
Bokserier er et emne få litteraturforskere har viet oppmerksomhet, til tross for at forskningsmulighetene er mange og store. I denne masteroppgaven studeres bokserien marg – en Gyldendal-serie for oversatt skjønnlitteratur bestående av 20 bøker lansert mellom 2000 og 2008. Den gule serie (1929–1959) innledet Gyldendals lange serietradisjon. Men også innenfor norsk bokbransje generelt synes tendensen å gå mot en plassering av den ukjente oversatte skjønnlitteraturen i nettopp serier: et konstruert fellesskap som gjør at utgivelser som ikke står støtt på egne ben – dvs. forfatterens – holdes oppe av seriekonseptet.
For å fange fenomenet i hele dets bredde rettes oppmerksomheten mot marg fra tre forskjellige innfallsvinkler. Problemstillingen er tredelt og drøftes ved hjelp av en trippel metodikk: bokhistorisk, litteratursosiologisk og fortolkende. Hvordan står marg i forhold til den norske tradisjonen for å organisere utenlandsk skjønnlitteratur i serier? Hva slags bøker inngår i akkurat denne serien? Og hvordan fungerer en lesning av én av bøkene – Cynthia Ozicks Sjalet – i lys av bokas forsidesitat? Seriens materielle utforming analyseres ved hjelp av blant annet Gérard Genettes teorier om parateksters form og funksjon. For margs vedkommende er særlig én paratekst bemerkelsesverdig: Hver utgivelse har et skjønnlitterært sitat som fyller hele forsiden av boka, hvilket plasserer forfatternavnet og tittelen i bakgrunnen for sitatet fra hovedteksten. Gjennom sin utforming skiller marg seg på denne måten fra de andre seriene på markedet. For øvrig blir det klart at denne serien gjennom sin form så vel som sin funksjon ligger tett på sine forgjengere.