Abstract
Hvordan vi forstår og forklarer lidelse er knyttet til de kulturelle meningsskapende systemene vi befinner oss i. Denne studien omhandler hvordan fem personer med somalisk opprinnelse forklarer og skaper mening til egen lidelse og hvordan disse forklaringsmodellene har påvirket eller blitt påvirket av møtet med behandlingsapparatet. De er alle i kontakt med ”Traumatiserte Flyktninger” (TF) ved Tøyen DPS. TF ble opprettet for å fange opp alvorlig syke personer med opprinnelse fra Somalia. Dette var fordi man så at en del i denne gruppen ikke nyttiggjorde seg av ordinært psykisk helsevern. Kunne det være at disse personene ikke nyttiggjorde seg av psykisk helsevern fordi de hadde en forklaringsmodell for egen lidelse som ikke var kompatibelt med å få en slik hjelp? Basert på arbeider som omhandlet somaliske sykdomsforståelser, hadde jeg forut for studien, en hypotese om at noen av informantene kunne ha forklaringsmodeller som omhandlet religiøse temaer som jinn-besettelse (jinn er ånder beskrevet i Koranen).
Studien er en kvalitativ analyse basert på intervjuer med disse fem primærinformantene og en rekke intervjuer med sekundærinformanter. Felles for informantenes forklaringsmodeller var at de alle var preget av å befinne seg mellom to ulike meningsskapende systemer som en konsekvens av eksiltilværelsen. Ingen av informantene fremla religiøse forklaringer eller begreper når jeg stilte åpne spørsmål. Når jeg derimot adresserte disse religiøse temaene direkte fremla tre av informantene jinn-besettelser som forklaringsmodell for egen lidelse. Dette viser at man ved å vise kjennskap til ulike kulturelle forståelser kan overkomme informantens eller klientens skepsis mot å avdekke spesifikke kulturelt forankrede forestillinger og oppfatninger.