Abstract
Sammendrag:
Formålet med studien var å utforske og beskrive de eldste, eldres erfaring med medvirkning som søkere til og brukere av hjemmetjenester i en bestiller - utfører (BUM) organisasjon.
Litteraturgjennomgangen er relatert til medvirkning og eldre i hjemmetjenesten. Brukermedvikning i BUM organisasjonen blir belyst og medvirkning i et juridisk, helse-, sosial- og sykepleiefaglig perspektiv drøftes.
Metoden i studien er det kvalitative forskningsintervju. De gamle oppfordres til å fortelle om sine møter med hjemmetjenesten i kontekstene forvaltning og omsorgshverdagen. Utvalget består av åtte eldre over 80 år. Ulike tilnærmingsmåter for meningsgenerering benyttes i analysen.
Funnene presenteres i tre fortellinger og i en overordnet fortolkning.
De formelle kontekster er i liten grad gjenstand for de gamles oppmerksomhet, derfor synes denne å være fraværende som medvikningsarena for de gamle. Dagliglivet synes å være deres naturlige arena for samhandling. De gamles muligheter for påvirkning i omsorgshverdagen synes tilfeldig, ut i fra hva behovet/forventningen handler om og hvem de henvender seg til. Likevel finnes opplevelser av medvirkning i samhandling med enkelte hjelpere. Funnene tyder på at de gamles medvirkningsrettighet på det forvaltningsmessige plan og i hverdagsomsorgen i liten grad blir ivaretatt. Hverken deres eksplisitte juridiske rett eller deres forsterkede brukerrettighet som følger BUM organiseringen, har påvirket deres måte å forholde seg til sine omgivelser på. De gamle uttrykker sine forventninger indirekte og forsiktig. Hjelperne responderer ulikt, men tradisjonelt med imøtekommenhet eller avvisning. I enkelte av interaksjonene kan det identifiseres likeverdig kommunikasjon og forhandling og de gamle erfarer medvirkning i en grad og en form, som synes å passe dem.
Konklusjonen
Resultatene gir grunn til å stille spørsmål ved om en mer aktiv og forpliktende brukerrolle kan være reell og ønskelig for denne generasjonen gamle. I så fall kan intensjonen om å øke brukernes medvirkning bli en barriere for de gamle og kan øke deres sårbarhet i konkurransen med yngre brukergrupper.
Nøkkelord:
Eldre, medvirkning, hjemmetjenester, bestiller utfører modell (BUM)
Abstract
The Purpose of the study was to investigate and describe the elderly and their experience of participating as potential purchasers and users of home care services in a Purchaser-Provider Model (PPM) organisation.
The literature review is related to the participation of the elderly in home care. User participation in the PPM organisation is highlighted and participation from a judicial, health, social, and nursing perspective is discussed.
Method
The study comprised qualitative interviews. The elderly participants were encouraged to describe their home care in the context of public health administration and home care in daily life. Eight elderly people, aged over 80 years, were interviewed. Different approaches to how their responses have been assembled and interpreted have been used in the analysis.
Results
Eight elderly people were interviewed. The results are presented using three different scenarios and an overall analysis. The formal context is to a degree not in the conscience of the elderly; therefore this appears to be disregarded as an arena for participation for them. Daily life, however, seems to be their preferred arena for cooperation. The participants ability for influencing their daily care situation seemed to be random regarding needs and expectations, and to whom they make their first approach. In spite of this, there was a feeling of participation with the individual nursing personnel. The results indicate that elderly people s right to participation in home care are currently unmet. Neither their explicit legal nor absolute rights as users in the PPM organisation have influenced their way of interacting with their surroundings. The elderly expressed their expectations in an indirect and careful manner. Care personnel respond differently but traditionally with either help or refusal. In some interactions, communication and negotiation on an equal footing were identified, which the interviewees regarded as participation, and which they appreciated.
Conclusion
The study raises questions regarding whether a more active and participative user role is realistic or required by this generation elderly individuals. If so, the apparent lack of elderly people s intention to participate is a potential barrier and may increase their vulnerability when compared with younger user groups.
Key words:
Elderly, participation, home care, Purchaser Provider Model (PPM)