Abstract
Tema for denne studien er nettverkssamarbeid blant skoleledere. Jeg har ønsket å forstå hvordan et slikt samarbeidsforum kan fungere som støtte i rektors arbeid generelt og hvordan det kan virke fremmende i forhold til arbeidet med skoleutvikling spesielt. Jeg ønsker å bidra til den forskningen som løfter fram samarbeid som svar på de utfordringene som finnes i forhold til læringsarbeidet i skolen, kanskje i kontrast til de siste årenes skolepolitiske vektlegging av mål- og resultatstyring, konkurransestimulering og ”accountability”-filosofi.
Utgangspunktet er det sterkt kritiske lys som ble rettet mot skolen i forbindelse med norske elevers svake skår på ulike internasjonale tester i begynnelsen av årtusenet. Skoleledelse var et av områdene som det ble forsket på for å finne forklaringer og løsninger, og i utdanningspolitiske styringsdokumenter som baserer seg på denne forskningen, vektlegges rektors ansvar for kvaliteten på læringsarbeidet. I tillegg til det overordnete pedagogiske arbeidet har rektor også ansvar for en rekke andre områder, som økonomistyring, personalledelse og HMS - arbeid, for å nevne noen. Mange norske skoler er små og har begrensete ressurser til ledelse. Min antakelse er at mange rektorer føler at de sitter med et stort ansvar alene, uten formelle støttestrukturer.
Jeg har personlig erfaring fra et tre år langt nettverkssamarbeid med 8 andre skoler fra samme distrikt, og jeg har erfart at dette samarbeidet har vært til støtte for oss på vår skole, både når det gjelder skoleutvikling og når det gjelder andre ansvarsområder.
Med dette som bakteppe har formålet med studien vært å forstå hvilken betydning eller verdi nettverket har for de som deltar i det, både med hensyn til skoleutviklingsarbeidet og arbeidet som rektor generelt. Jeg har også vært ute etter å finne karakteristika ved samarbeidet som eventuelt gjør det funksjonelt og godt. Dette er særlig interessant i forhold til generalisering av det jeg finner, slik jeg ser det. Problemstillingen lyder: Hvordan kan ledernettverk forstås som støtte for skolelederes arbeid generelt og med skoleutvikling spesielt, og hvordan fremmer eventuelt et slikt nettverk rektorers arbeid med å utvikle skolen
For å finne svar på problemstillingen har jeg valgt et kvalitativt design hvor jeg får mulighet til å få en dypere kjennskap til informantenes historier, erfaringer og refleksjoner. Jeg baserer tolking og analyse på datamaterialet fra fire intervjuer og to nettverksobservasjoner. Det at jeg forsker på noe jeg selv er en del av, gir kvalitetsmessige og etiske utfordringer i arbeidet. Men det gir også spennende muligheter, slik jeg ser det. Drøftinger rundt dette aspektet vies derfor relativt stor plass studien.
Jeg fokuserer også på trekk eller karakteristika ved nettverket som eventuelt gjør det til et forum for støtte og utvikling, og jeg drøfter overføringsverdien av studien særlig i forhold til dette.
Jeg konkluderer med at ledernettverket ser ut til å være et godt og funksjonelt samarbeidsforum, at det fungerer som støtte for rektorene på flere områder og at det også i visse henseende virker utviklingsfremmende. Når det gjelder hvorvidt ledernettverk kan være en strategi for skoleutvikling på et mer generelt grunnlag, peker jeg på at en del forutsetninger bør være tilstede for at nettverk skal være godt - fungerende, og at de ikke uten videre kan etableres og forventes å skulle være støttende og utviklingsfremmende. Jeg peker også på faren ved at ledernettverk som skoleutviklingsforum kan true demokratiske prosesser og læring i den enkelte organisasjon ved at prosjekter som settes i gang er ”top-down” – initierte.
Det er imidlertid mye å vinne på ”samtenking” og samhandling, slik jeg ser det og slik jeg også mener å finne belegg for i studien, både når det gjelder å utvikle læringsarbeidet og i å støtte rektor i den utfordrende lederrollen.