Abstract
Denne masteroppgaven fokuserer på medienes rolle som verdiformidler, og på de erfaringshorisonter ulike medier legger opp til som referanse for ungdom i oppvekst, som grunnlag for utvikling av selvoppfatning og identitet. Fokus ligger på ungdoms motivasjon for utdannelse og arbeid i fremtiden, i tillegg til verdier ulike medier bidrar med som utgangspunkt for mellommenneskelige forhold og følelse av tilhørighet i samfunnet. Utgangspunktet er at enkelte medier bryter med ulike samfunnsverdier som er nedfelt i Opplæringslovens kapittel 1, og at de på den måten kan legge negative føringer for utvikling av en sterk og positiv identitet. Empiri er hentet fra en kvantitativ elektronisk spørreundersøkelse, og målgruppen er elever i videregående skole, 3. årstrinn. Undersøkelsens resultater og hovedkonklusjon bygger på empiri som viser respondentenes oppfatning om at ulike medier bryter med utvalgte verdier i Opplæringsloven. I tillegg underbygger hovedtyngden av respondentene sitt behov for medier som reflekterer positive samfunnsverdier i kultiveringen av et samfunn basert på humanitet og samarbeid. Kommunitarisme som en politisk filosofi med utgangspunkt i en journalistikk som undersøker årsakene til moralske konflikter og som vektlegger menneskelige behov kan være en vei å gå.
Focus in this master thesis is on the medias role as provider of values, and the reference of common horizons of values different media provides youths in their construction of self and identity. Further focus is youth´s motivation in gaining an education and work in future life, in addition to different values the media provides for genuine human relations and sense of belonging in society. The main thought is that certain media products undermines positive values which are reflected in The Education Act - Primary and Secondary Education and Training, chapter 1, a condition that can weaken youths construction of strong and positive identities. Empiri is collected from a quantitative survey, and respondents are students in High School, third year. Results and main conclusion are based on empiri that shows the respondents perception of particular media content which are in contradiction of values provided by The Education Act. Finally, there is the proclamation made by the main share of the respondents emphasizing the need of a media that reflects positive values, in the construction and cultivation of a society based on humanity and cooperation. Communitarianism as a political philosophy based on a journalism that focuses on the causes of moral conflicts and reflecting human needs, can be a road to travel by.