Abstract
Tema
Overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt funksjonsevne, som mottar spesialpedagogisk hjelp etter Opplæringsloven §5-7.
En kvalitativ studie av tre barnehagers arbeid om å fremme overgangen mellom barnehagen og skolen for barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.
Problemstilling
Hvordan arbeider barnehage med å fremme en god overgang fra barnehagen til skole for barn med nedsatt funksjonsevne og med vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter Opplæringsloven §5-7?
Metode
Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervju som metode. Det kvalitative forskningsintervju er ifølge Dalen (2011) utviklet for å belyse menneskers opplevelser, erfaringsprosesser og det sosiale liv knyttet opp til et tema eller fenomen. Formålet er at forskeren skal forstå menneskers handlinger og atferd, og få fram sammenheng og helhet, og deretter formidle den forståelsen. Denne forståelsen trekker på en fenomenologisk tilnærming.
Utvalget i prosjektet består av tre par med støttepedagoger og pedagogiske ledere som har spesifikk erfaring om oppgavens tema.
Tema
Overganger er noe barn blir eksponert for mange ganger i livet sitt, hyppig og det kan ikke unngås. Overgang fra hjem til barnehage, overgang fra liten- til stor avdeling, overgang fra barnehage til skole, barneskole til ungdomsskole, ungdomskole til videregående osv. Overganger kan være bra og by på utfordringer som fremmer utvikling og kunnskap, men kan også gå i motsatt retning hvis barnet ikke har de nødvendige ferdigheter til å mestre nye utfordringer (Larsen i Haugen, 2006). Min hensikt med oppgaven, var at jeg ut fra egen erfaring, savnet retningslinjer på hvordan og hvem som gjør hva i overgangsarbeidet i tilknytning til spesialpedagogiske tilrettelegging, men det har vist seg at dette gjelder for alle barn i tillegg til barn med funksjonsnedsettelse. Som det fremkommer av det empiriske materialet savner informantene en mer organisert form på overgangsarbeidet, med klare rolle- og ansvarsfordeling, mer kontinuitet i samarbeidet og at støttepedagogen som jobber med barnet, blir med over i skolen en overgangsperiode etter sommerferien.
Fra politisk hold er det lagt fler føringer og anbefalinger på hvordan man bør jobbe for et bedre samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole, hvor det er utarbeidet en veileder Fra eldst til Yngst, samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole (2008).
Resultat
For at en overgang skal være vellykket og fremme barns utvikling, er det avgjørende at man jobber parallelt med forberedelse av barnet til skolestart og samarbeid mellom barnehage og skole. For barn med nedsatt funksjonsevne bør det jobbes med klare og forutsigbare rammer, planlegging og avklaring av ansvar og samarbeid mellom foreldre, barnehage, skole, PP-tjeneste og eventuelt andre aktører, heter det I Veilederen fra Eldst til yngst (2008). Med bakgrunn empiriske materialet fremkommer det at Barnehagene jobber med overgangsarbeidet for barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter Opplæringslova § 5-7, mer omfattende enn vanlig. I overgangsarbeidet er det opparbeidet rutiner, som omhandler overgangsmøte, skolegruppe, spesialpedagogiske rapporter og planer samt skolebesøk. Barn med nedsatt funksjonsevne inngår som en del i alminnelige barnehager, hvilket betyr at barnehagene jobber etter generelle anbefalinger og Rammeplan for barnehager som favner bredt i forhold til tilrettelegging. Både empirien og teorien bærer preg av overgangen på et generelt plan, men som er nødvendig fordi overgangen fra barnehage til skole er et tema som er i utvikling og at formelle systematiske arbeidsmåter er ikke innarbeidet.