Abstract
Bakgrunn Sykepleieforskning har ulike hensikter, der forskningsanvendelse i klinisk praksis er et sentralt anliggende. Avdelingssykepleiere er spesielt ansvarlig for tilrettelegging av en forskningsbasert praksis. Det forutsetter at de kjenner til og selv anvender sykepleieforskning i sin praksis.
Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om sykepleieforskningens plass i kommunal sykepleietjeneste som senere kan brukes i et aksjonsforskningsprosjekt for å fremme forskningsanvendelse i det gjeldende praksissted.
Design for studien er eksplorativt beskrivende. Med kvalitativt intervju som metode har åtte avdelingssykepleiere fra ulike tjenesteområder i èn kommunes pleie- og omsorgstjeneste fortalt om deres kjennskap og holdning til sykepleieforskning, og deres oppfatning av hvilke muligheter de har for å anvende sykepleieforskning.
Funnene viser at begrepet "sykepleieforskning" ikke er en del av det daglige språket. Avdelingssykepleierne er ukjente eller kjenner lite til sykepleieforskningens metoder, aktiviteter, resultater eller hvor det publiseres. De har en åpen og nysgjerrig holdning til sykepleieforskning. De påpeker et stort behov for mer kunnskap. Lederkollegiet har ikke en felles visjon eller strategi om en forskningsbasert praksis. Fagkulturen i de ulike avdelingene oppfatter kunnskap både som muligheter og trusler. Ansettelse av fagkonsulenter, endret bruk av ressurser, en støttende overordnet ledelse og økende motivasjon for faglig utvikling blant medarbeiderne er nye tegn på at sykepleiekunnskap opprioriteres. Avdelingssykepleiernes mangelfulle kunnskap om sykepleieforskning, fagkulturenes forskjellighet og mangel på felles visjon om anvendelse av sykepleieforskning er tre fremtredende utfordringer for å fremme bruk av sykepleieforskning.
Background. Nursing research has different purposes, where utilization of nursing research in clinical practice has a central position. Head nurses are especially responsible to establish a research based practice, which presupposes their knowledge and use of nursing research in their practice.
The purpose of the study is to develop knowledge which can be used in an action research project to promote utilization of nursing research in this practice.
The design of the study is explorative and descriptive. By participating in qualitative interviews, eight head nurses have told about their knowledge of and attitude to nursing research and what possibilities they have in using nursing research in their practice.
The findings show that the concept "nursing research" is not a part of the daily language. The head nurses lack or have insufficient knowledge of nursing research methods, activities and results and where findings are published. The respondents have a curious and open attitude towards nursing research. They point out the need for more knowledge. The leadership does not have a common vision or strategy towards a research based practice. The nurses at the wards perceive knowledge both as possibilities and threats. Employment of supervisors, changes in use of resources, supporting superior leadership and an increasing motivation in the staff are new signals that show an increasing priority of the value of nursing knowledge. The head nurses insufficient knowledge of nursing research, the wards diversified cultures and the lack of a common vision of a research based practice are the main challenges to promote utilisation of nursing research.