Abstract
I denne oppgaven studerer jeg hvordan litterære hus og hjem kan fungere som konkrete, imaginære og metafysiske innganger til de realistiske kunstprosatekstene til den danske forfatteren Helle Helle. Helles forfatterskap tematiserer ulike forsøk på å etablere hjemlighet og overvinne hjemløshet, samtidig som tekstene demonstrerer spenningsforholdet mellom hjem som idé og hus som arkitektonisk objekt. Med utgangspunkt i fenomenologisk teori undersøkes spenningsforholdet mellom setting og karakter, det vil si hvordan metonymiske forflytninger mellom omgivelsene og karakterene fremstilles i Helles to romaner Hus og hjem og Ned til hundene. En fenomenologisk tilnærming til litteraturens spatiale forhold viser hvordan hus og hjem kan fungere som litterære orienteringspunkter, som konkrete, metafysiske og imaginære rom som åpner for en mer umiddelbare opplevelse av tekstenes fremtredelse. Sentralt i analysene står det litterære krysningsfeltet mellom det hjemlige og hjemløse, det velkjente og fremmede. I undersøkelsen av det hjemlige vil blant annet fenomenologer som Gaston Bachelard og Edward S. Casey står sentralt, i analysen av hjemløshet vil jeg anvende Sigmund Freuds begrep das unheimliche og Anthony Vidlers videreføring av Freuds teorier. Det hjemlige og det uhyggelige står i et gjensidig forhold til hverandre, og begge er sentrale aspekter ved det jeg har valgt å kalle «Helles uhyggelige hygge».