Abstract
Sammendrag I perioden mellom august og februar 2015/2016, ble det spanske lerretsmaleriet Virgen de la Soledad undersøkt, dokumentert og konservert som en del av masterprosjektet i malerikonservering ved UiO. Antageligvis viste motivet i maleriet opprinnelig Maria i helfigur, men ble av ukjente årsaker, ble beskåret til det formatet maleriet har i dag. For dagens eier er maleriet først og fremst en gjenstand med estetisk og kulturhistorisk betydning. Før behandlingen var La Soledad preget av strukturelle skader, det var dekket av tette lag med smuss, og generelt i en svært dårlig forfatning. Tilstanden til maleriet var både komplisert og uoversiktlig. Kombinasjonen og omfanget av de observerte skadefenomenene antydet at det kan ha blitt utsatt fot store mengder fuktighet tidligere i dets historie. Flom eller lekkasje i en kjeller fremsto som sannsynlige skadescenarioer. En omfattende litteraturgjennomgang dannet bakteppet for valg av metoder og fremgangsmåter i arbeidet med maleriet. Publikasjoner som omhandler fuktrelaterte skader og nedbrytningsprosesser ble også konsultert. Teoretiske modeller og tabeller viste seg å være nyttige redskaper i beslutningsprosesser hvor det ofte måtte foretas vanskelig valg, basert på flere motstridende hensyn. Andelen dekkende smuss og misfarget ferniss, kombinert med den store risikoen for tap av originalt materiale, var til slutt avgjørende for de valgene som ledet opp til behandlingen av La Soledad. Den overordnede målsettingen med masterprosjektet var å utbedre tilstanden til La Soledad på en måte som ivaretok eiers ønsker og som var i samsvar med moderne konserveringsetikk. Fuktskadeproblematikken, og de etiske og teoretiske implikasjonene som dette fikk for undersøkelser, analyser og behandlingsinngrep, utgjør et sentralt tema for masteroppgaven. Hensynet til det anbefalte sideantallet for oppgaven, sammen med stramme tidsrammer for prosjektet, innebar at en stor andel av den opprinnelige teksten som ble skrevet, og som ikke var direkte relatert til fuktskadeproblematikken, ble flyttet til vedlegger.
In the period between August and February 2015/2016, the Spanish canvas painting Virgin de la Soledad was investigated, documented and conserved as part of the master project in painting conservation at the University of Oslo. Originally, the motif probably depicted a full-length image of the Virgin but for unknown reasons the image was trimmed to the present format. For the current owner, the significance of the painting has been primarily cultural and aesthetic, despite the structural damage, dirt and microbial growths that covered the front and back prior to treatment. For many reasons, the condition of the painting was both complicated and difficult to interpret. The combination and magnitude of observed damages suggested that La Soledad was exposed to large amounts of moisture sometime earlier in its history. A flood or basement leak seem like probable damage scenarios. An extensive literature review formed the backdrop for the selection of methods and procedures in the treatment of the painting. Publications concerned with moisture-related damages and degradation processes were also consulted. Theoretical models and tables proved to be useful tools in difficult decision-making processes, based on a number of conflicting considerations. Heavy dirt and discolored varnish, combined with the great danger of loss of original material, was in the end decisive for the choices leading up to the treatment of La Soeldad. The primary objective for the master project was to improve the condition of the painting with respect for the owner s wishes, and consistent with current ethical principles for Conservation. The ethical and theoretical complications that moisture damage posed for investigations, analyses and treatment interventions constitute a central theme for the thesis. Consideration for the recommended number of pages for the task, along with tight deadlines for the project, meant that a large portion of the original text that was not directly related to the moisture-related issues was moved to appendices.