Abstract
Henrik Ibsens Hedda Gabler: Et av de mest populære og omdiskuterte teaterstykkene i norsk litteraturhistorie. Helt siden det ble utgitt i 1890, har publikum latt seg provosere av karakteren Hedda Gabler. Hun har blitt tolket som en monsterskikkelse som manipulerer sine omgivelser og leker med mennesker for å slippe unna sitt eget kjedsomhetstyranni. I denne oppgaven forsøker jeg å vise at en slik tolkning unnlater å ta i betraktning dybden i Hedda Gablers karakter, en kompleksitet som jeg mener Ibsens tekst gir belegg for. All litteratur er gjenstand for tolkning, og vi gjør til en viss grad teksten til vår egen ved å tre inn i erfaringen som formidles. Det har jeg forsøkt å gjøre med Hedda Gabler. Jeg har ønsket å lese Hedda Gabler i lys av en feministisk tradisjon og å foreta en analyse ut fra et kvinneperspektiv. Og hovedspørsmålet mitt er: Er det mulig å lese Hedda og frigjøre henne fra samtidens konforme krav til kvinner og samfunnets fordømmelse av de som var annerledes ? Og hvordan kan vi forstå Hedda Gabler i vår tid, ut fra vår egen erfaring og forståelse? Mitt prosjekt er derfor å analysere teaterstykket med fokus på karakteren Hedda Gabler, gå i dialog med tidligere forskere og kritikere og stille deres analyser av Hedda Gabler i et kritisk søkelys. Jeg har valgt å bruke feministisk teori for å underbygge min analyse, og jeg har hovedsakelig brukt Simone de Beauvoir og Camille Paglia for å illustrere forskjellige feministiske perspektiv på det kvinnelige. Jeg utforsker de menneskelige styrker og svakheter i Hedda Gabler, og forsøker å imøtegå den kritikken som fremstiller henne som en demonisk skikkelse. I forlengelsen av dette vil jeg i del tre analysere den skjønnhetslengselen og frihetstrangen hos Hedda som vi kan ane konturene av, en ung kvinnes søken etter frihet utenfor hjemmets fire vegger, en lengsel etter det skjønne og vakre i en hverdag som kanskje ikke oppfyller de forventningene hun hadde til livet. Og på bakgrunn av det, vil jeg i del fire se nærmere på det kontroversielle selvmordet: Hvorfor vil Hedda dø? Har kritikerne opp gjennom historien har gjort Hedda Gabler urett ved å stemple henne som en ond fristerinne, og unnlatt å se hennes menneskelige sider?