Abstract
Denne masteroppgaven i malerikonservering omhandler undersøkelser og konservering av Portrett av Maren Juel (ca. 1790) av den danske kunstneren Jens Juel (1745-1802). Det ovale lerretsmaleriet måler 70 x 54,5 cm og portretterer norske Maren Juel (1749-1815). Portrettet er i privat eie og skulle monteres i et privat hjem etter behandling. Portrettets eierhistorikk kan med høy sannsynlighet spores tilbake til Maren Juel og maleriet er oppspent på den originale blindrammen og montert i den originale pynterammen. Da maleriet ankom atelieret hadde det flere strukturelle svakheter i blindrammen og lerretet, samt oppskallinger i fargelagene og fargetap rundt seks riftdannelser. Mørk smuss dekket overflaten og fernissen var misfarget. Malerioverflaten har en kornete tekstur som var synlig for det blotte øye. For å gjennomføre egnede konserveringstiltak var det nødvendig å svare på følgende spørsmål: Hvilke materialer og teknikker benyttet Jens Juel i Portrett av Maren Juel; hvordan og hvorfor har materialene endret karakteristika over tid; og hvor stor er risikoen for videre nedbrytning? Maleriet har i hovedsak blitt undersøkt med en kombinasjonen av flere ikke-invaderende metoder, som ulik belysning og forstørrelse, XRF og fotoanalytiske teknikker (røntgen, UVR, UVF, IR, FFIR). Undersøelser inkluderer også fiberidentifikasjon (PLM; fibervritest) og observasjon av et tverrsnitt av grundering, fargelag og en metallsåpe fra karnasjonsområdet (PLM; SEM-EDS). En skrapeprøve av grunderingen ble undersøkt med ATR-FTIR og en blyspåpe med mikro-FTIR. Alle relevante funn vedrørende grundering, originale fargelag og maleteknikk er sammenfattet i en fargestrukturtabell som kan komme andre som studerer Jens Juels maleteknikk til gode. Oppgaven inneholder nye opplysninger om Jens Juels maleteknikk, vedrørende pigmentbruken i lys gulbrun grundering, rødmalt undertegning og fargestrukturene, samt påføringsmetode av fargelagene. Pigmentbruken kunne identifiseres som prøysserblå, sinober, blymønje, blyantimon-gul, blyhvitt og ulike jordfarger (trolig både brent og rå umbra og brent sienna), trolig Caput Mortuum og mulignes rød fargelakk. En organisk sort pigment og brun lasur som også er tilstede kunne ikke identifiseres. Den kornete overflateteksturen skyldtes blysåper, et reaksjonsprodukt mellom bly og oljen i grunderingen og som har migrert til overflaten. Konserveringsinngrepene inkluderte punktkonsolidering av oppskallinger og løse fargelag, montering av en bakplate og sikre en jevn oppspenning. Sistnevnte ble muliggjort ved å montere en vulst på blindrammen, og riftreparere og kantdublere lerretet. I tillegg har misfarget ferniss og smuss blitt fjernet, og maleriet ble fernissert på nytt. Avslutningsvis ble enkelte sentrale avskallinger retusjert.
This master’s thesis in paintings conservation concerns the examinations and conservation of Portrait of Maren Juel (ca. 1790) by Danish artist Jens Juel (1745-1802). The oval easel painting measures 70 x 54,5 cm and depicts Norwegian Maren Juel (1749-1815). The portrait is privately owned and is intended to be mounted in a private home after treatment. The high probability of the provenance can be traced back to Maren Juel, and the painting is still mounted to the original stretcher and displayed in the original frame. The stretcher and canvas had several structural weaknesses when it arrived at the student atelier, as well as flaking ground and paint layers around six tear formations in the canvas. The paint layers were covered with dark surface dirt, and the varnish was discoloured. In addition, small lumps in all the paint layers were visible to the naked eye. In order to implement suitable conservation measures, it was necessary to answer following questions: What are the materials and techniques applied by Jens Juel in Portrait of Maren Juel; how and why have the materials changed in their characteristics over time; and how big is the risk for further deterioration? The painting was mainly examined with non-invasive analytical techniques as visual examination aided by different lighting and magnification, with photo analytical techniques (X-ray, UVR, UVF, IR, IRFC) and XRF. Examinations also include fibre identification (PLM and a fibre twist test) and a cross section of ground and paint layer with a lead soap from an area with carnation (PLM and SEM-EDX). A scrape sample of the ground was additionally examined with ATR-FTIR and lead soaps with micro-FTIR. All relevant findings concerning the ground and original paint layers are summarized in a colour chart to be accessible for others, who study Jens Juels painting techniques. The thesis contains new findings regarding Jens Juels painting technique, concerning the uses of pigments in a light brownish ground, red painted under drawing and paint layers, and method of application of paint layers. The pigments present were identified as Prussian blue, cinnabar, read lead, lead antimony yellow and lead white, different brown earths colours – possibly both burnt and raw umber and burnt sienna, and probably Caput mortuum or an read lake. An organic black pigment and brown glaze present could not been identified. The lumps visible at the surface could be identified as lead soaps – a reaction product of lead ions and free fatty acids in the ground layer. These lead soaps have then migrated toward the surface. Conservation interventions included consolidation of flaking and loose paint layers, mounting of a backing board and to ensure an even tensioning. The latter was made possible by mounting a bevel to the stretcher, mending tears and strip lining. The treatment also included removal of discoloured varnish and surface dirt, along with the application of a new varnish layer and retouching of some small losses in the paint layers.