Abstract
Temaet for denne mastergraden er hvordan seksualitet blir fremstilt i lærebøker i Religion- og etikkfaget i videregående skole. Forskning viser at samfunnet og skolen ofte er preget av heteronormativitet, og andregjøring av seksuelle minoriteter. Skolen skal formidle verdier som respekt og toleranse for alle mennesker, men heteronormativitet og andregjøring bidrar til diskriminering og undertrykking av ulike grupper mennesker. Hensikten med denne studien er derfor å finne ut om heteronormative perspektiver også er til stede i lærebøker i Religion- og etikkfaget på videregående skole. Studien er basert på en kvalitativ lærebokanalyse av de tre tilgjengelige lærebøkene i Religion og etikk på videregående skole: Tro og tanke, I samme verden og Eksistens, og bygger på de teoretiske perspektivene skeiv teori og lærebøkers makt. Studien viser først og fremst at lærebøkene i Religion og etikk for videregående skole er nokså ulike i hvordan de fremstiller seksualitet, og i hvor stor grad seksualitet er tematisert. To av de tre lærebøkene tar opp seksualitet som et eget tema, mens en av dem ikke tematiserer det overhodet. Hovedtendensen er likevel at de lærebøkene som tar opp seksualitet som eget tema i stor grad er preget av heteronormative og stereotype fremstillinger av seksualitet, ved at de som regel viser til heterofili som det normale og homofili som noe annerledes. Dette er påfallende i både tekst, bildebruk og elevoppgaver. Når seksualitet ikke blir tatt opp som eget tema unngår man denne problemstillingen, men mister med det muligheten til å gi kunnskap og forståelse om temaer innenfor seksualitet. Alle bøkene gir imidlertid mangelfull informasjon om viktige tema som seksuell trakassering og overgrep.