Abstract
PROBLEMOMRÅDE:
Denne oppgaven inngår som en del av et større evalueringsprosjekt av digitale læremidler i samfunnslære VK1; Samfun.net, Samfunnslære på Nett og S-vev. Hovedmålet for oppgaven er å belyse hva et paradigmeskifte innebærer for læremiddelprodusenter generelt, og hvordan dette påvirker de tre produsentene som inngår i evalueringen - henholdsvis Aschehoug, Cappelen og Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste - spesielt. I forbindelse med behandlingen av disse tre læremiddelprodusentene vil jeg belyse hvordan hver av de tre aktørene har posisjonert seg i forhold til paradigmeskiftet, hvordan denne posisjoneringen gir seg utslag i deres respektive produkter og til slutt hvordan posisjoneringen påvirker deres arbeidssituasjon.
METODE OG KILDER:
Oppgavens problemstilling blir belyst ved en empirisk undersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervjuer med representanter fra Aschehoug, Cappelen og Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste. Informantene er et utvalg av prosjektledere, redaktører og forfattere som var med på utviklingen av læremiddelprodusentenes respektive digitale læremidler. Intensjonen med intervjuene har vært å få frem informantenes egne oppfatninger og forestillinger i forbindelse med initieringen og utviklingen av prosjektene, prosjektorganiseringen, erfaringer fra prosjektene og læremidlenes pedagogiske plattform. I tillegg til forskningsintervjuene blir også dokumenter med tilknytning til utviklingen av de tre læremidlene benyttet som analysegrunnlag.
HOVEDKONKLUSJONER:
Det er generelt vanskelig å trekke bastante konklusjoner på bakgrunn av datamaterialet, men materialet viser noen tendenser det kan være viktig å merke seg.
Aschehoug, Cappelen og Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste utviklet tre forskjellige digitale læremidler, og deres ambisjoner og forventninger var dermed også varierte. Aschehoug var nok den aktøren som gikk hardest ut, og